تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
معاملات هفتگانه گمرکی
  • بازدید : (364)

 

معاملات هفتگانه گمرکی
معاملات 7گانه گمرکی به طرق ذیل در تجارت جهانی قابل انجام است
-          معاملات تهاتری
-           معاملات جبرانی
-           معاملات جبرانی تام
-           معاملات جبرانی غیرتام
-          خرید متقابل
-           معاملات خرید مجدد
-           معاملات تبدیلی
 
معاملات صدر الاشاره در اصطلاحات بین المللی به ترتیب شامل موارد ذیل می باشد ودر مجامع جهانی به این عناوین خوانده می شوند که جهت شناخت اصطلاحات بین المللی به ذکر آنها به ترتیب مذکور با توضیح مختصری بسنده می شود وسایر مباحث تکمیلی از طریق کتب اقتصادی وامثالهم قابل پیگیری می باشد :
-          BARTER
-          COMPENSATION
-          FULL COMPENSATION
-          PARTIAL COMPENSATION
-          COUNTER PURCHASE
-          BUY BACK TRANSATIONS
-          SWITCH TRANSACTIONS
 
معاملات تهاتری
 
عبارت از تبادل کالا بدون رد وبدل کردن وجوه ازجمله نقد،چک وامثالهم  می باشد. به معامله ای اطلاق می گردد که  عموما میان دو کشور صورت می‌گیرد و هرگاه سه کشور در آن مشارکت داشته باشند به  تهاتر سه جانبه اطلاق می گردد.
 
معاملات جبرانی
 
هنگامی قابل انجام است که ارزش واردات از کشوری در برابر صادرات به همان کشور و یا بالعکس در یک حساب تهاتری پایا پای می‌شود. هدف نهایی  ازانجام  چنین تسویه‌ای جلوگیری از بدهکار شدن یک کشور در مقابل کشور طرف مقابل است.
 
معاملات جبرانی تام
 
تمام تسویه به صورت جنسی (تبادل کالا) انجام می‌شودوشباهت زیادی به معاملات تهاتری دارد. ودر هر دو معامله (جبرانی ویا تهاتری)در هر صورت تحویل کالا بدون انتقال پول صورت می‌گیرد.
 
معاملات جبرانی غیرتام
 
شبیه معاملات جبرانی تام است. صادر کننده قسمتی  از وجوه مربوط به کالا را نقداً و الباقی  آن را به صورت کالا که باید برای آن مشتری بیابد، دریافت می‌کند.
 
خرید متقابل
 
درمعاملات از نوع خرید متقابل، واردات نوعی از کالا با صادرات نوع دیگرکالا به صورت تواماًقابل انجام است. بر خلاف معاملات جبرانی، که صادر کننده وجوه مربوط به  خود را از طریق حواله از خریدار دریافت می‌نماید.
این عمل به وی اجازه خواهد داد که به تعهدات متقابل خود که باید به صورت نقداً تسویه شود عمل کند و چنان چه نتواند از عهده انجام تعهدات آن برآید وبه تعهداتش عمل کند مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.
 
معاملات خرید مجدد
 
اصطلاح «بای بک» اساساًشامل قرار دادی است که میان طرفین قرارداد که به موجب آن، شخص یا شرکتی وامثالهم لوازم و تجهیزات را به دیگری تسلیم و در مقابل کالاهایی را که به وسیله این تجهیزات تولید خواهد گردید و یا بوسیله  تجهیزات مذکور قابلیت انتقال می یابد دریافت می‌نماید.
 
معاملات تبدیلی
 
شبیه معاملات کالاهای تجاری تلقی نمی گردند بلکه شامل  معاملات ارزی  می شوندکه تسهیلات مالی برای مبادلات بین‌المللی کالاهای تجاری را فراهم می‌آورند.
 
 

ليست صفحات
تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد